Det er altid en god idé at inddrage brugerne, når man laver et redesign, bygger en ny feature eller et helt nyt koncept. Ved at teste med RATs kan det gøres hurtigt og med en afrapportering som er til at arbejde videre med.

RAT står for Riskiest Assumption to Test, og går i korte træk ud på at teste de vigtigste hypoteser og få dem af- eller bekræftet.

At brugerteste er ofte forbundet med myten om at det tager lang tid og koster mange penge. Det behøver det dog ikke, det handler om tilgangen til testen og hvad man tester (test altid det vigtigste først!). Ved at bruge RATs når man brugertester får man et framework hvor man får testet de vigtigste hypoteser/flows og man får en let forståelig afrapportering (af- eller bekræftet), så man hurtigt kan arbejde videre med løsningen.

Dvs du slipper for en 80 siders lang powerpoints præsentation med en masse søjlediagrammer og anbefalinger, wuhuu 🥳

Hvad er en RAT

En RAT er en hypotese/antagelse som I gerne vil have af- eller bekræftet. En RAT skal være så konkret at man kan af eller bekræfte den når en testbruger har været igennem en brugertest. En eksempel på en RAT kunne være:

"Brugeren kan finde menupunktet om os i menuen"

eller

"Brugeren ønsker at chatte med sin bankrådgiver igennem vores app"

Begge RATs kan hurtig be- eller afkræftes når en bruger har været igennem en brugertest.

Den hurtige bekræftigelse gør, at man har en konklusion på brugertesten samme dag som den foretages, det gør at man slipper for at bruge tid på en lang afrapporteringspræsentation, men kan i stedet bruge tiden på at tilrette produktet, det er da fedt...

Hvorfor bruge RATs?

RAT tilgangen er både nem at forstå og let at arbejde med, det gør at den kan blive en del af dagligdagen og ikke bare en metode til når man laver store projekter. Tilgangen kan bruges til alle former for brugertests.

Hurtige og forståelige konklusioner

Hurtige og forståelige resultater kan være alfa-omega, ofte er tidsplanen presset (et IT projekt er ikke et rigtigt projekt uden en presset tidsplan 😅 ), så der er ikke tid til at vente på testresultater der lige skal analyseres på eller som skal gøres forståelige så alle er med på hvad resultatet blev. Når du brugertester med RAT tilgangen, har du hurtige og let forståelige konklusioner som alle kan forstå.

Hvad kan man teste

Der er i princippet ikke noget som man ikke kan teste med RAT tilgangen. Når vi snakker om Digitale produkter så er det dog typisk disse ting man tester:

  • Overordnet forståelse af produkt/feature/service
  • Content (tekst, video, billeder, grafik, animation)
  • Informationsarkitektur
  • Brugerrejser
  • UX Design
  • UI Design
  • Koncept

Sådan arbejder du med RATs

Guide til brugertest med RATS

Når du brugertester med RATs er der 4 faser som du skal igennem.
Eksemplerne her under er hvis man f.eks. vil teste en brugerrejse, UX/UI Design eller informationsarkitektur. Har man behov for at teste content eller koncept skal man typisk have feedback fra mange flere brugere og en prototype er ikke altid nødvendig.

1) Beskriv og udvælg

Hvilke hypoteser/antagelser vil I have svar på? Hvad SKAL brugerne kunne finde ud af, for at produktet er en succes? 

2) Byg en prototype

Byg en klikbar prototype med jeres wireframes/design. Prototypen skal indeholde et brugerflow som sikre, at alle RATs kan be- eller afkræftes.

3) Udfør en brugertest

Test prototypen på 7-10 testpersoner i din målgruppe. Alt efter typen af RATs og dit setup kan det gøres som en remote eller tænke-højt test.

4) Af- eller bekræft alle RATs (afrapportering)

Af eller bekræft alle RATs og lav actions for de ting som skal tilrettes.

Har du spørgsmål til dette indlæg eller RAT tilgangen, så tøv ikke med at kontakte mig på jonaseilsoe@gmail.com 🏄🏼‍♂️